În urmă cu mai bine de 100 de ani, Maria Montessori, punea bazele unui nou sistem de învățare care astăzi îi poartă numele și se bucură de popularitatea în lume și mai nou începe să se dezvolte și în România.

Aceasă metodă de abordare pleacă de la premisa că educația începe la naștere și că primii ani din viața unui copil sunt cei mai importanți, atât fizic cât și mental.

Maria Montessori a pus bazele acestei metode plecând de la o cunoaștere solidă în domeniul biologiei, psihiatriei și antropologiei.

Pentru a ajunge să dezvolte această metodă de predare, aceasta a studiat copii de toate rasele și culturi din numeroase țări ajungând să realizeze în cele din urmă că legile dezvoltării umanității sunt valabile oriunde.

Educatorul Montessori este un ghid pentru copil, acesta fiind în centru actului educativ. copii învață singuri, folosind materialele specifice, timp în care rolul educatorului este doar cel de direcționare și ghidare a activității acestora.

Maria Montessori a fost medic și pedagog italian, care a creat o metodă specială de educare a copiilor, metoda Montessori, înființând peste tot în lume școli care au aplicat metoda sa. Atenția sa a fost concentrată pe copiii cu deficiențe mintale din naștere, retardați intelectual.

Principiul de bază este auto-educarea și aplicarea celor învățate direct.

Alte caracteristici ale metodei Montessori:

  • încurajarea copiilor să ia mereu decizii proprii pe care să le respecte
  • lipsa pedepselor și a recompenselor
  • Copilul își alege ce vrea să învețe, iar profesorul îl ghidează în acest sens
  • activitatea independentă constituie aproximativ 80% din lucrul într-o clasă Montessori, în timp ce activitățile conduse de profesor reprezintă 20%.
  • în activitățile de predare sunt folosite artele vizuale, muzica și mișcarea
  • folosind logica și natura secvențială a mediului se ajunge la învățare prin descoperire.
  • materialele didactice sunt așezate la vedere, pentru a putea fi selectate de către copil.
  • există o libertate controlată care îi inspiră să lucreze în ritmul lor propriu.
  • se cultivă de asemenea respectul, responsabilitatea ș dezvoltarea cacracterului copilului.
  • în școală se va pune accent pe lucrul în echipă, pe proiecte sau pe un minim de interacțiune între copii.
  • nu există bănci, ci numai mese comune de lucru, covorașe de lucru, zone de lectură etc.
  • nu sunt necesare temele, predarea fiind naturală și spontană
  • copilul poate aprofunda un subiect de care este interesat, ajungând adesea să capete cunoștințe vaste despre teme care îi interesează iar pedagogia Montessori urmărește și încurajează acest lucru.

Metoda Montessori se poate aplica și acasă, dacă se înțeleg principiile. Părinții care doresc să își crească copiii după metoda Montessori trebuie să se ocupe de amenajarea spațiului încă de la naștere. Camera copilului trebuie să ofere în primul rând siguranță, să fie aerisită, ordonată și frumoasă, călduroasă. Copilul este încurajat încă de mic să participe la activitățile de zi cu zi și să mănânce la masă împreună cu adulții. Este recomandată absența televizioarelor și a ecranelor până la minim doi ani.

În București puteți să vă înscrieți copilul la:

 1. Școala Monterra

Înființată în 2010, Monterra este o școală și grădiniță Montessori ce oferă un program educațional integrat și complet, bazat pe principii Montessori, acoperind 3 niveluri de învățămând: antepreșcolar, preșcolar și primar ( autorizate de Ministerul Educației Naționale). Ne dorim să promovăm educația Montessori de calitate, atât în rândul comunității noastre de părinți cât și în rândul publicului larg și și-au propus să contruiască o comunitate bazată pe pasiunea noatrsă pentru această metodă și comunicarea ESPERE.

2. Școala și Grădinița “ Casa Montessori ”

La Casa Montessori profesorii și educatorii respectă valoarea intrisecă a fiecărui copil și-i insuflă o dragoste de a învăța care să dureze întreaga viață.

3. Școala și grădinița Montessori

Școala și grădinița Montesara s-a născut din dorința a două mame, Sonia Șuteu și Carmen Olariu, fondatoare de instituții în domeniul educației și prietene, care și-au unit forțele pentru a crea un spațiu de învățare stimulativ, captivant și creativ, dedicat celor care își doresc altceva de la școală față de modelul pur al învățământului tradițional.

Astfel, au ales ca sursă de inspirație și orientare pedagogică sistemul educațional alternativ Montessori pentru că vor ca experința școlii să fie una îmbrățișată cu bucurie de copii, precumși datorită accentului pe care acesta îl pune pe dezvoltarea caracterului și a motivațieiinterne de a învăța.

4. Montessori Orizonturi Libere

Și în Cluj găsim această modelitate de predate:

1. Montessori Kinderhaus Cluj

2. Grădinița Armonia Montessori

În Iași avem

1.Montessori School of Iași

Leave a Reply

Scroll Up

Pin It on Pinterest