Regresii ale somnului? Este o întrebare despre care probabil nu știai că există înainte de a avea un copil, dar acum? Acum că bebelușul tău se trezește la fiecare 20 de minute și ești epuizat dincolo de orice motiv? Acum, când copilul tău duce o luptă acerbă anti-pui de somn?

Știm că este o etapă destul de grea și că toți părinții se gândesc cu nerăbdare la momentul în care vor dormi liniștiți toată noaptea, nu-i așa? Bineînțeles că „regresia somnului” este o perioadă care ne dă multe bătăi de cap nouă părinților, însă cu ajutorul specialiștilor putem învăța să trecem mult mai ușor peste astfel de etape.

Astăzi am decis împreună cu Oana Vlah, psiholog și consultant certificat în somnul copiilor, să vă răspundem la cele mai frecvente întrebări legate de regresiile somnului. Până să vedeți seria de întrebări și răspunsurile pregătite pentru voi, vrem să-i mulțumim Oanei că și-a rupt din timpul ei pentru a ne furniza cele mai prețioase informații. De asemenea, vrem să te anunțăm că poți beneficia de ajutorul acesteia, în orice problemă legată de somnul copilul tău, tot ce trebuie să faci este să accesezi site-ul www.somnicdepitic.ro pentru a afla tot ce te interesează.

1. Ce este o regresie a somnului? Când și de ce apare ea?

Regresia de somn este momentul când bebelușii trec prin schimbări neurologice ce cauzează treziri frecvente și dificultate în a adormi și a readormi ușor. Neurologic, copilul parcurge foarte multe modificări începând cu sfârșitul celei de-a treia lună de viață și cu începutul lunilor 4 și 5. Secreția de melatonină se maturizează, iar copilul poate dormi mult mai adânc decât atunci când era nou-născut. De asemenea, copiii pot fi mult mai vioi atunci când se trezesc noaptea și pot avea nevoie de mai mult ajutor pentru a putea adormi din nou. Aceasta este o perioadă plină de provocări pentru voi, pentru că încă trebuie să vă liniștiți copilul, dar nu doriți să formați noi asocieri cu somnul care vor afecta ce ați realizat până acum pentru un somn bun.

Regresia somnului este acel moment în care, după ce adoarme fără probleme și doarme bine, copilul începe să refuze să doarmă în timpul zilei, se opune la culcat seara și se trezește des noaptea.

2. Cum depășim regresia somnului și ce ne poate fi de ajutor în această situație?

Cele mai semnificative schimbări care apar la această vârstă sunt următoarele:

  • 1. Somnul copilului seamănă cu somnul adultului – trece printr-o etapă de somn mai puțin profund înainte de a intra în cele de somn adânc. Puteți să vă dați seama că, dacă înainte de vârsta de 4 luni, copilul putea adormi oriunde sau îl puteați plimba până adoarme, apoi îl transferați în pătuț – acum acest lucru devine aproape imposibil. Cum puneți copilul în pătuț, tresare și se trezește complet.
  • Cum puteți să îl ajutați?

  • Mențineți întotdeauna rutina pe care și-a format-o până acum, atmosfera relaxată din cameră, și încercați să nu stimulați excesiv copilul în timpul rutinei de somn. Lăsați-l câteva minute în pătuț, apoi luați-l din nou în brațe. Se poate simți agitat, dar dacă îl lăsați să învețe ce să facă și să își găsească starea de confort, regresia va fi mai ușoară.
  • 2. Copilul începe să se întoarcă de pe o parte pe alta sau chiar să se întoarcă pe burtică și pe spate. Acesta este un moment extrem de frustrant, pentru că este posibil ca bebelușul să nu se simtă confortabil în toate pozițiile, chiar dacă creierul lui continuă să vrea să exerseze această activitate în mod repetat. Unele tulburări de somn pot fi cauzate de faptul că bebelușii se rostogolesc pe burtică și pe spate și nu le place poziția în care ajung. Cum puteți să îl ajutați? Cel mai bine ar fi să lăsați copilul să exerseze și chiar să îl încurajați să se întoarcă de pe o parte pe alta atunci când este treaz. De îndată ce reușește să se întoarcă după plac, aceasta devine tot mai puțin o problemă pentru somn. Nu încercați să întoarceți copilul pe spate mai mult de 1-2 ori. Dacă îl lăsați să învețe ce să facă, va învăța rapid și curând se va simți mai confortabil.
  • 3. Copilul trece de la 4 la 3 episoade de somn în timpul zilei. Vor exista și zile în care dorm de 3 ori, alteori de 4 ori în timpul zilei. Cum puteți să îl ajutați? În timpul tranziției la mai puține episoade de somn în timpul zilei, trebuie să mențineți ora de culcare seara devreme pentru a compensa somnul pierdut în timpul zilei. La vârsta de 4 luni, somnul din timpul zilei trebuie să nu depășească ora 16.45-17.00, iar ora de culcare seara să înceapă la maximum 2 ore după ultimul somn de zi. Asta înseamnă că bebelușul este culcat pentru somnul de noapte la 19.00.
  • 4. Copilul nu adoarme cu ușurință în cărucior, atunci când este legănat sau hrănit. Dacă realizați că devine dificil să vă ajutați copilul să adoarmă, deși procedați la fel cum ați făcut în primele 4 luni, poate că acesta este modul copilului de a spune că este momentul să îl ajutați să învețe modalități noi de a se liniști. De acum înainte, adormitul și menținerea stării de somn vor fi mai dificile, dacă copilul nu învață să se liniștească singur. Cum puteți să îl ajutați? Încercați să rămâneți acasă pentru primele două episoade de somn din timpul zilei, pentru a da copilului ocazia unui somn odihnitor în pătuțul său, într-un mediu favorabil somnului. Dacă nu ați început deja, încercați să îi oferiți copilului tot mai multe ocazii să adoarmă singur, nu să îl păcăliți să adoarmă legănându-l, hrănindu-l sau ajutându-l în orice alt fel.

3. Cât durează o astfel de regresie?

Durata regresiei depinde de la un copil la altul, însă ca regulă generală, toate regresiile de somn și efectele lor trec în maxim 2 săptămâni, atat timp cât păstram o igiena de somn sănătoasă, un program și un mediu de somn favorabil și recomandat vârstei copilului.

4. Poate fi regresia de somn prevenită?

Nu putem schimba dezvoltarea creierului celor mici, însă dacă până la vârsta de 4 luni am construit un mediu de somn propice, i-am ajutat să aiba un program de somn adecvat, să nu fie suprastimulați – cu siguranță efectele regresiilor vor fi minore. Dacă însă pe timpul regresiei ajungem să ne schimbam complet comportamentul la somn, să îl scoatem pe bebe în timpul nopții din camera sau să ajutăm excesiv cu diferite metode pentru fiecare adormire – acesta poate fi startul unor tulburări de somn comportamentale, ce cu siguranță își vor face simțită prezența în viitor.

5. Ce puteți să ne spuneți cu privire la regresia de somn de la 4 luni? Dar de la 8 și 12 luni?

Majoritatea regresiilor sunt legate de tranziția la mai puțini somnici de zi. La 8 luni începe tranziția spre 2 somnici de zi, moment în care cei mici au nevoie de ajutor în a gestiona programul zilei și o culcare de seară mult mai devreme – pentru a compensa somnul pierdut pe timpul zilei.

Aceasta este vârsta la care majoritatea copiilor încep să meargă de-a bușilea, să se ridice în picioare, le dau dinții, încearcă să comunice verbal. Micuțul va începe acum să își exerseze noile abilități atât ziua, cât și în timpul nopții. Acesta este primul motiv pentru care puteți constata că îi ia mai mult să adoarmă sau chiar începe să se trezească mai mult noaptea, chiar dacă până acum dormise bine.

Din cauza tuturor acestor schimbări, copilul dumneavoastră va avea din nou nevoie să se culce mai devreme seara, pentru a compensa somnul din timpul zilei. În timpul tranziției, majoritatea copiilor se descurcă foarte bine dacă se culcă seara la 18.15-18.45. Ora de culcare va redeveni 19.00-19.30 după ce trece de pragul vârstei de 9 luni și va menține această oră de culcare până când trece la un singur somn în timpul zilei.

Cum puteți să îl ajutați?

1. Nu țineți niciodată copilul treaz mai mult de 3 ore. Chiar dacă pare mai vioi tot are nevoie de mult somn pentru a compensa și a face față etapelor importante pe care le parcurge.

2. Ajutați copilul să exerseze atunci când este treaz. Petreceți timp cu copilul și ajutați-l să învețe sunete, să exerseze mișcări și să se joace. Cu cât exersează mai mult după ce se trezește, cu atât va vrea mai puțin să exerseze în timpul în care ar trebui să doarmă. Va exersa toate abilitățile până când le învață.

3. Mențineți un mediu de somn ordonat. În pătuț trebuie să fie doar copilul și o jucărioară de somn sau o suzetă. Cu cât are în jur mai multe jucării sau factori care să îi distragă atenția, cu atât o să se opună somnului și o să vrea să mai stea treaz. Mențineți întunericul total în timpul intervalelor pentru somn și nu renunțați la zgomotul alb. Acum este perioada în care tot ce ați construit până acum vă va ajuta să treceți prin această tranziție. Dacă nu ați utilizat deja recomandările privind mediul sau rutinele, începeți să le aplicați acum. Vă vor ajuta în perioada regresiei și după aceea.

4. Ajutați-vă copilul să se liniștească atunci când se trezește, dar nu uitați să îi oferiți suficiente ocazii să se liniștească și să adoarmă din nou și singur, chiar dacă durează mai mult. Puteți începe prin a-l lăsa 5 minute să se liniștească singur, ajungând cu timpul la 15 minute.

6. Când este indicat să intervină un consultant în somnul copiilor?

Un consultant este un specialist care a studiat știința somnului copiilor pentru cel putțn 2 ani si care vă poate ajuta să înțelegeți mai bine somnul copilului dumnevoastră. Somnul este o latură a științei puțin studiată atât de medici cât și de alte profesii care ajută la informare pediatrică.

Rolul unui consultant este să vă ofere toate acele informații care vă pot ajuta să corectați problemele de somn comportamentale – de cele mai multe ori corelate cu inabilitatea celor mici de a adormi sau readormi independent, precum și pentru schimbări majore sau stabilirea unui program de somn adaptat vârstei.

Astazi, există îngrijorător de mulți copii care nu au parte de cantitatea și calitatea de somn de care au nevoie și care ajung să dezvolte probleme de sănătate și probleme comportamentale. Pentru unele din problemele comportamentale se numără lipsa atenției, irascibilitatea, agresivitatea din lipsa controlului emoțiilor. Somnul este o componentă esențială pentru o dezvoltare optimă a creierului și a funcțiilor cognitive. Neglijarea somnului are efecte negative pe termen lung și ideal este să învățăm cum putem gestiona somnul celor mici – pentru a rămane o familie odihnită și după ce numărul membrilor crește.

Am întâlnit numeroase familii în care mamele ajung să dezvolte depresii, probleme de sănătate a coloanei vertebrale asociate cu plimbatul celor mici pentru adormire până la vârste mari, furie sau lipsa energiei și a atașamentului sănătos pe timpul zilei.Înțelegerea și corectarea problemelor de somn este o parte esențiala a sănătății întregii familii. Rolul unui consultant în somn este să ajute și să vă ghideze în drumul spre un somn sănătos.

Acestea fiind spuse sperăm că vă sunt de mare ajutor răspunsurile Oanei și nu uitați că o puteți găsi accesând site-ul www.somnicdepitic.ro

 

Mulțumim, Oana! Mulțumim, somnicdepitic.ro!

Leave a Reply

Scroll Up